28 juni 2016

Kleurgebruik: creativiteit of wetenschap

Mail me!

Door een onlangs afgerond stylingproject waarin de Pantone kleuren van 2016 zijn toegepast, realiseer ik me eens te meer het belang van kleuren in mijn ontwerpen. Pantone presenteert Roze Quartz en Serenity als antwoord op de alledaagse stress en voor ontspanning en zekerheid. Dat sluit aan bij mijn en waarschijnlijk ook jouw gevoel. Ik paste deze kleuren toe in een slaapkamer. Dat zou ik niet zo snel adviseren voor een kantoor: daar moet immers ook gewerkt worden! Maar hoe kom ik eigenlijk bij mijn kleurkeuze? Is het puur mijn creativiteit of speelt er meer?

Als een klant vraagt om een kleuradvies passend bij de huisstijl, begin ik vaak bij het NCS-kleurcoderingssysteem. Door de huisstijlkleuren te vertalen naar NCS en bijbehorende nuances te zoeken, kom ik tot een kloppend plaatje. En als ik een nieuwe kleur toevoeg, kijk ik naar andere tinten in dezelfde nuances. Helderheid en verzadiging op een wetenschappelijke manier dus.

Ik bestel ieder jaar het trendboek van Flexa als inspiratiebron  in mijn boekenkast. En gebruik het als ik na een gesprek met een klant alle kanten op kan en mag gaan in mijn advies. Ook de kleurenwaaiers van Histor pak ik er in zo’n geval soms bij. Dan gaat mijn fantasie nog meer los, want de namen die Histor geeft aan zijn kleuren inspireren me. Namen zoals ‘haas’, ‘luxe’ of ‘concert’. Zo vind ik vaak een onderbouwing van mijn keuzes en voorstellen richting een klant. Door een naam of gevoel toe te voegen aan mijn concept presentatie beklijft deze vaak beter en maak ik mijn intentie met het onderwerp duidelijker. Dat werkt overigens niet bij iedereen zo, sommige mensen raken minder enthousiast door deze naamkeuze.

“Door een naam / gevoel te geven aan mijn presentatie, beklijft deze beter en maak ik mijn intentie duidelijker.”

Grappig dat beide methodes bij me passen. Dat is ook wel logisch gezien mijn aan de ene kant onderzoekende, analytische en aan de andere kant creatieve, fantasierijke kwaliteiten. Kennelijk toch goed te combineren in 1 persoon.

Een kleine oefening (zomaar). Ik noemde lukraak drie kleuren uit de Histor kleurenwaaier (Haas, Luxe en Concert). Blijkt een mooie combinatie te zijn. Toen ik daarna het nieuwe trendboek van Flexa erbij pakte, viel dat toevallig open op de pagina met aansluitende kleuren: words & pictures. Dit wordt misschien wel de derde Topper-benadering van kleurenkeuze.

Nog een leuke tip. Ben je deze zomer nog in Monaco, ga dan ter inspiratie eens langs het pop-up Pantone Café.