Om zich passend te presenteren op de onderwijsmarkt heeft Gispen haar visie en aanpak voor kantoorinrichting vertaald naar een aanpassing voor het onderwijs. Bij de Nieuwste School in Tilburg heeft Topperprojecten deze aanpak mogen toetsen en een ontwerp gemaakt voor één van de stamgroeplokalen. Een workshop resulteerde in een duidelijk vlekkenplan, en daaruit een vertaling naar functionele inrichting.
Deze school werkt volgens de methodiek van ‘het nieuwe leren’, waarin kinderen zelf vormgeven aan hun eigen leerproces. Conform de Gispen aanpak is begonnen met een workshop waaraan leerlingen en docenten deelnamen, met als doel inzicht te krijgen in de processen en de omgeving. Hiervoor liepen we gezamenlijk de activiteiten van de schooldag door en brainstormden we aan de hand van de zintuigen waarmee men de omgeving waarneemt. Door het werken met beeldkaarten werden de deelnemers enthousiast.
Een belangrijke resultante van de workshop was het thema ‘de verwondering’. In het ontwerp heeft dit thema ruimte gekregen. In het stamgroeplokaal vinden veel activiteiten plaats en is structuur belangrijk. Tussen de basiswerkplekken voor elke stamgroep, zijn een studielandschap met banken, een presentatie-arena en concentratieplekken opgenomen. Aan de wanden en in het middenpad is voldoende ruimte voor inspiratie en verwondering.